Gymnázium Jána Hollého, Trnava

Exkurzie

 
    Naša škola patrí k tým, ktoré okrem tradičných foriem vyučovania využívajú pravidelne takmer vo všetkých predmetoch aj rôzne exkurzie, ktoré pomáhajú žiakom rozšíriť obzor, umožňujú im byť na miestach, kde prebieha skutočný život a je zabezpečená ich priama skúsenosť. Učitelia chcú ukázať žiakom miesta, ktoré považujú za dôležité vidieť z hľadiska svojho vyučovacieho predmetu. Záujem o exkurzie je veľký, mnohí žiaci absolvujú viaceré exkurzie v priebehu školského roka. A na základe nápadu práve týchto "skalných" sme sa začali pohrávať s myšlienkou pravidelne organizovať nielen „také obyčajné exkurzie“, ale niečo viac, niečo väčšie, náročnejšie, objavnejšie, vzdialenejšie. Pravidelne žiakov čakáva ťažké rozhodovanie o cieli a mieste ich exkurzie. A keď už vyberajú netradičné ciele, nemohli zostať tradičné názvy. Naše výpravy sme spolu nazvali geoexpedíciami.

    Naša prvá geoexpedícia sa zrealizovala v ďalekom, žiakom neznámom a nádhernom Nórsku. Z pohľadu geografie je každá geoexpedícia zameraná nielen na prírodné geosféry - podnebie, biosféru, litosféru s reliéfom, hydrosféru a pedosféru, ale aj na obyvateľstvo, osídlenie, hospodárske aktivity človeka. Z pohľadu biológie je zameraná na environmentalistiku a ekológiu (vertikálne stupne rastlinstva, rôzne typy rastlinných spoločenstiev, vplyv človeka na biosféru a ochranu prírody a krajiny, globálne otepľovanie)...

    Geoexpedícia je takou organizačnou formou vyučovania, pri ktorej môžu byť použité metódy s modernými didaktickými prostriedkami vrátane všetkých možností, ktoré poskytuje PC technika, web a internet a to vo všetkých fázach geoexpedície. S využitím IKT sa celé vzdelávanie nielen modernizuje, ale rýchlejšie posúva dopredu a približuje k učeniu pre život. Dobre naplánovaná, zrealizovaná a vyhodnotená geoexpedícia veľmi prirodzene prepája teoretickú a praktickú časť vzdelávania a zároveň integruje poznatky žiakov z viacerých predmetov.

    Žiaci sa vždy zoznámia s podrobným návrhom geoexpedície, s popisom trasy a lokalít a zaujímavých miest na trase. Rovnako analyzujeme jej priebeh, praktické a didaktické aspekty, využívanie Google Earth, prínos pre celý výchovnovzdelávací proces. Súčasťou podkladov geoexpedície sú vždy úlohy pre žiakov, pracovné listy, ako aj výsledky žiackych prác, vytvorených s pomocou IKT.

© 2015 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode